Om våra filmrecensioner

filmrecensionerVåra Filmrecensioner

Alla filmrecensionerfilmtips är skrivna av oss och tillhör därför vår hemsida. Självklart går det bra att citera våra recensioner men vi kräver då att vi åtminstonde får en länk tillbaka så att folk vet vart vart våra filmrecensioner kommer ifrån. Det räcker med att du lägger in en liten länk i en källförteckning eller nedanför citatet. Om du vill byta länk med oss, eller är intresserad av att annonsera på hemsidan så ber vi dig att maila personen som har hand om detta. Mailadressen hittas under kontakt och går även att användas vid andra frågor.

Vi försöker att så gott som det går att öka antalet filmrecensioner i de kategorier som har ett färre antal. Men som ni kanske förstår så blir det tyvärr ganska svårt att hålla en jämn nivå då vi som recenserar har egna favoritkategorier och ser hellre dem. Sedan så finns det ju inte riktigt lika många bra skräckfilmer som det finns av renodlade thrillers. Det blir helt enkelt så att de större kategorierna får ett högre utbud av filmrecensioner.

Filmrecensionernas betyg är våran gemensamma uppfattning av filmen värde.

Men vi tycker att det är väldigt viktigt att du som läsare får se vad andra personer tycker om filmen. Därför har vi i samtliga filmrecensioner lagt in en länk till IMDB där man kan se vad tusentals personer har gett för betyg till filmen. Det är inte helt ovanligt att deras uppfattning av filmen skiljer sig markant från vår egna.

Men när vi ser på filmen så försöker vi alltid kolla lite extra på vissa faktorer som vi tycker är väldigt viktiga för att en person ska gilla en film. Dessa blir då basen för våra filmrecensioner.

Den första faktorn är skådespelarna och handlingen. Hur bra varje relevant karaktär i filmen passar med scenerna. En film med en ganska tom handling kan fortfarande vara bra ifall karaktärerna är intressanta och passar väl in i filmen. Det är alltid ett pluss med de personerna som alla kan på något sätt relatera till. Ett bra exempel här är Into The Wild vars huvudperson man verkligen kan relatera till. Vi alla har antagligen någon gång drömt om att bryta sig loss från allt och backpacka några år nere i Sydost-asien för att uppleva friheten.

Sedan så kollar vi alltid väldigt noggrant på hur bra filmad filmen egenligen är. Vi tycker att den grafiska biten är väldigt viktig för att man ska hålla intresset uppe. Detta är något man är väldigt bra på i Kina (speciellt Wuxia). Där förstår man verkligen det viktiga med att scenerna måste vara filmade på ett intresseväckande och vackert sätt. Därför är det inte ovanligt att just filmer från Kina får ett relativt bra betyg i våra filmrecensioner!

Varför vi oftast ger filmer ganska höga betyg

Till skillnad mot andra recensörer så försöker vi ge filmer de betyg de faktiskt förtjänar. Varför ska man ge en välgjord film med $100 miljoner spenderade på bra skådespelare och bra scener en fjuttig 6/10? Vi ger därför alla filmer deras betyget de verkligen förtjänar i våra filmrecensioner!

Hjälpmedel att hitta Bra filmer

Vi ger alla filmer som vi recenserar ett antal taggar för att du som läsare, lättare och mer effektivt ska kunna använda dig av filmtoppen. Taggar som alltid skrivs in är året som den hade premiär och de noterbara skådespelarna som är med. Utöver detta så får filmerna ett antal fler taggar som beskriver filmens handling. Vår tjänst som heter filmtoppen erbjuder därav en väldigt bra söktjänst där man kan ta användning av minimumbetyg, kategori och handling. Gillar du inte att chansa? För att du som läsare lättare ska hitta bra filmer att se, så har vi lagt in topplistor för samtliga genrér! Där finns filmer som vi anser har en riktigt hög kvalitet och är väldigt rekommenderade.

Hemsidan startades av Jonas med tanken att ge läsaren bra filmrecensioner med betyg och användbara länkar. Nu drivs den av en mindre grupp som skickar in recensionerna till Jonas som ser över stavning och information.

Vi hoppas att du som läsare kommer se våra filmrecensioner som relevanta och ser fram emot din återkommelse.

Kontakt

Vill du annonsera/byta länkar på/med våran sida? Eller kanske bara har en synpunkt på vårt upplägg? Kontakta då jonas@jonaswebsite.se så ska vi ge dig en respons så fort som möjligt!